KAPÍTULU I EMA NU’UDAR DINÁMIKA
Driyakara
A.
Saida no Sé mak
ema?
Ema mak balada ka
animál ne’ebé iha isin. Iha realidade kona-ba ita-nia-an rasik hatudu katak
oinsá ema ne’e konxiénte. Tanba nia isin. Nia isin sai ida ho realidade iha nia
sorin-sorin. Tan ne’e ema hamrik ka moris, no helaiha naroman nia laran, nia
haree nia-an no sasan materiál sira, nia hatene tau nia-an, komprende saida mak
iha nia sorin-sorin, nia bele la’o no halo ka hala’o buat ruma. Maibé tenke mós
konxiénte katak bainhira iha nia-an hetan defeitu ruma, hamenus nia konxiénsia,
no kuandu defeitu ne’e estraga sensu isin lolon tomak, ema ne’e rasik labele
komprende mundu. Tan ne’e, liuhosi nia isin lolon nia bele maneija ka hala’o
nia-an atu komprende mundu ho totalidade.
Ema nia ezisténsia
diferente ho animál ka balada sira seluk. Hanesan iha realidade katak ema la’o
ho nia ain rua, nia iha abilidade atu hanoin, no hanoin ida ne’e mak determina
baze umana, hanesan filozofu ida naran Descartes deskreve katak hodi hanoin
ne’e mak ema iha no eziste ho nia filozófia I
think therefore i am. Iha parte seluk, nia mós iha objetivu ba moris ne’e
rasik. Fundamentalmente objetivu moris ema nian mak atu hala’o nia moris to’o filafali
hodi hasoru ho nia Kriadór. Hasoru filafali ne’e hanesan udan been ne’ebé suli filafali
ba tasi. Ema filafali ba nia orijen tenke tuir ida-idak nia orijen. Bele
esplika katak ema iha dimensaun rua elementu isin no elementu klamar ka materiál
no imateriál. Nia filafali ba Kriadór tenke ho nia elementu klamar (imateriál),
no kona-ba elementu isin (materiál) ne’ebé iha ema nia-an rasik sei filafali ba
materia ho forma mate isin no filafali ba rai. Ema nia enkontru ho Kriadór liuhosi
forma ar/is/anin espirituál. Kriadór bolu is ne’e filafali ba Nia. Is ne’ebé
ema iha nu’udar is ne’ebé limitadu sei filafali ba is ne’ebé absolutu no laiha
limatasaun.
Ko’alia kona-ba
ema, mosu iha hanoin mak iha perspetivu oin-oin kona-ba ema ne’e rasik. Balun
dehan ema mak animál rasionál tanba nia moris ho razaun; animál simbólika tanba
ema halo komunikasaun língua liuhosi símbolu sira no ema interpreta símbolu
sira ne’e; ema mak homo feber katak
ema halo instrumentu sira hodi ajuda nia-an atu kria buat ruma ne’ebé iha; ema
mak homo sapiens katak nia iha
hanoin, fuan no liberdade liu fali balada sira seluk. No balun fali dehan ema
mak homo ludens katak balada ne’ebé
gosta atu halimar.
Marx halo
diferensiasaun entre ema ho balada seluk mak balada seluk direitamente uniaun
ho nia atividade moris, maibé ema halo nia servisu nu’udar objetu ba nia
hakarak no konxiénsia rasik (Suseno, 1999). Ema tuir Paulo Freire katak balada
ida ne’ebé iha relasaun ho mundu. Tanba nia iha kapasidade atu halo relasaun ho
mundu liuhosi istória. Razaun katak ema kria istória no istória kria ema
(Collin, 2002).
B.
Saida mak
dinámika?
Saida mak sentidu hosi
liafuan dinámika? Dinámika mai hosi
língua Gregu katak “bele iha abilidade atu.” Hosi liafuan ne’e forma liafuan dinamis
ne’ebé signifika katak kapasidade, forsa. Ita hatene liafuan dinamit
katak forsa atu eksplosivu. Hosi liafuan nomina dinamis forma
adjetivu dinámika katak iha forsa, iha abilidade atu book-an.
1.
Ema nia dinámika
nu’udar realidade ida
Dahuluk haree hosi
ninia fíziku. Durante mosu nu’udar selula ida, ema lapara atu halo movimetu, no
dezenvolve-an. Selula hetan kreximentu, no mosu diferensiasaun iha selula ne’e
rasik, halo orgaun sira no nia finalidade moris mai bebe (kosok oan) ida.
Nafatin moris, dezenvolve nafatin no defende-an; orgaun isin lolon servisu
nafatin, ran nafatin sirkula no seluk tan. Hodi ne’e hatudu mo-moos katak moris
mak ativu nafatin ka iha ninia dinámika.
Haree fali hosi
espirituál. Espíritu labele haketak hosi isin lolon. Laiha espiritu kuandu la ho
isin lolon. Depoizde ida ne’e mak ita realiza katak konxiénsia mosu. No ninia
ezisténsia ne’e, nia nafatin ativu. Iha pontu espirituál ne’ebé ita la
konxiente, maibé nia iha, ne’e mak sub-konxiénsia. Nia dala barak nafatin
servisu. No ita la nafatin konxiente ba ninia ezisténsia. Maibé la belahanoin
katak espiritu nia ativu para ona. Bainhira ita toba, iha ne’ebé ita hasoru
ninia ezisténsia katak ema iha kapasidade espirituál. Ema bele hader iha sa
tempu de’it. Tan ne’e forsa espíritu nafatin prontu.
Kona-ba ativu iha
konxiénsia, tenke hafahe ba aspeitu rua mak aspeitu kongnitivu ka komprensaun
no aspeitu afetivu. No iha ne’e tenke hafahe parte sensu no espiritu, maibé
sira labele haketak malu. Sira ne’e nu’udar integridade ida. Iha ita-nia
konxiénsia, ita nafatin ativu, tan ne’e nafatin nu’udar dinámika ne’ebé ativu
atualmente. Ita nafatin sente no kaer tantu ho ita-nia sensu ka hanoin. Nune’e
mós ita nafatin hakarak, ita nafatin hakarak atu simu saida de’it, no rejeita
ka la kohi mós hakarak ida. Rejeita ka la kohi buat ruma, fó sentidu katak ita
hakatak atu la hakarak, ka hakarak atu rejeita buat ruma.
Ema dinámika katak
iha forsa atu movimentu no book, dudu ka dada malu. Ba iha diresaun ne’ebé
de’it ema halo movimentu. Dinámika hamoris unidade, hakle’an unidade, hakauza
unidade ne’ebé hakle’an liuhosi kaer no hala’o. Katak ita-nian dinámika
determina ita ho ita-nian maluk, ka katak iha dinámika hamosu unidade ema ho
nia maluk no nia mundu. asuntu ne’e realidade liu, kuandu ita haree dinámika
iha ninia forma konkritu. Ema nia liman sentidu
katak (nu’udar sinál simpátia) ezemplu, bele hakuak no kaer maluk (relasaun ho
ema seluk); liman katak ema bele halo
sasan (relasaun ho mundu). Matan ka forsa atu haree katak ema bele hasoru malu
ho nia maluk no kaer mundu. forsa atu sente katak bele sente ai-han nia midar
no moruk. Tan ne’e ho ninia forsa sira ne’e tantu isin no klamar, ema nafatin
nakloke tanba nia iha lisan nakloke, lisan uniaun ho nia maluk no mundu. Bainhira
ita ko’alia kona-ba edukasaun seksuál. Prinsipiu ne’ebé importante liu iha
edukasaun mak estuda ema nu’udar personajen. Ida ne’ebé iha la’ós seksu;
maibé seksuál nia ezisténsia (sexual
being), ema ne’e nu’udar pribadu mak feto ka mane. Tan ne’e seksu labele
haree hanesan buat ida ne’ebé fahe hosi personajen. Seksu nu’udar orgaun mak
forma konkritu hosi dinámika ema nian; la’ós dinámika ne’e ba moris biolójiku,
maibé ba moris ema nian nu’udar ema, tan ne’e tenke ba iha diresaun
dezenvolvimentu no prefeisaun ema nian nu’udar pribadu espíritu no isin lolon,
finalmente nu’udar kriasaun ne’ebé prefeitu hosi Maromak. Tanba ema dinámika
fundamentalmente dinámika ba iha diresaun Maromak nian. Tanba ne’e ema nu’udar
seksuál ezisténsia ne’ebé mós ba iha diresaun Maromak.
Atu hatene liután
ema dinámika ka ema nu’udar dinámika, tenke relembra katak ema ne’e iha isin no
klamar. Tan ne’e, ema nu’udar dinámika tenke nafatin book-an no ativu nafatin. Hodi
ne’e haree hosi perspetivu edukasaun hanaran dinamizasaun umana. Iha parte
seluk ema iha relasaun vertikál katak relasaun ho Maromak ne’ebé absolutu. Tan
ne’e dinámika ne’e hanaran dinamizasaun ba Maromak.
2.
Dinámika no
personajen
Ema nu’udar sujeitu,
no balada sira seluk nune’e mós ai-horis no sasan materiál seluk la’ós sujeitu.
Tanba sujeitu ne’e dehan katak bele hasoru no bele mós rezolve no determina
nia-an. Hodi ne’e ema de’it mak sujeitu iha mundu ne’e tanba nia bele hamrik
iha ninia atetude rasik no komprende nia atetude no bele halo mudansa ba
nia-an. Nia nafatin hasoru ne’ebé la’ós nia nu’udar buat ruma ne’ebé objetu
reál iha nia oin. Nia halo objetividade. Signifika katak nia haree realidade
iha nia oin nu’udar realidade mesak, ne’ebé iha nia oin.
Nia iha abilidade
ka kapasidade atu foti no muda atetude ka lisan, ne’e hatudu katak nia iha
idependénsia no komprensaun. Muda atetude katak komprende saida mak nia muda.
Bele muda katak bele hili.
Tanba ema ne’e sujeitu,
tan ne’e ninia dinámika mós dinámika sujeitu. Katak nia hasoru ninia dinámika,
nia bele haree nu’udar buat ida ne’ebé objeitu iha nia oin. Tan perspetivu ida
ne’e, dinámika mosu hanesan nia-an rasik, nu’udar buat ida hosi nia nu’udar
sujeitu. Tan ne’e nia bele dehan “Ha’u iha dinámika.” Asuntu ne’e hanesan ho
nia isin lolon. Ema bele haree nia isin lolon nu’udar realidade iha nia oin,
tan ne’e nia bele hateten katak ha’u iha isin. Isin tama hotu iha estrutura
sujeitu. Tan hodi ida ne’e, ema hanaran nu’udar dinámika.
Personajen mak buat ida
ne’ebé hamrik mesak. Agora, oinsá kona-ba ninia sentidu no pozisaun hosi ninia
dinámika? Nia dinámika mak dinámika atu sai perfeitu liután. Bele konkluza
katak ema personajen nu’udar personajén dinámika ne’ebé buka halo prefeisaun ba
nia-an. Maibé ema nu’udar privadu ne’ebé iha isin no klamar, labele
totalmente kontrola. Tanba iha ema dinámika nia laran iha aspeitu ne’ebé ses ka
sai hosi ninia vontade. Ema bele mosu motivasaun konkritu oin-oin ne’ebé nia la
hakarak. Iha ema, bele mosu mós sentimentu oin-oin ne’ebé uluk liu fali nia
hakarak. Maibé ba aspeitu balun mak bele kontroladu.
Hosi argumentu
sira leten, bele dehan katak ema dinámika mak atu halo prefeisaun ba nia-an.
Tanba dinámika ema nian, fundamentalmente diriji ba maluk no sosiedade. Tanba privadu
no sosiedade ne’e laiha kontrariu ba malu. Maibé iha prátika iha
kontrariu. Kontrariu tanba ema ne’e persona ida no individu ida.
Nia individu tanba ninia isin lolon. Hodi ida ne’e mak mosu individualista
ne’ebé fó limitasaun ba nia-an nu’udar sosialis. Maibé hodi ninia personajen
ne’ebé nia iha, nia bele hamate ninia idividualista. Maibé konxiénte
katak individu ne’e rasik sei nunka lakon iha ema nia-an. Maibé
importante mak ema ne’e rasik tenke haka’as-an uza ninia personajen ho
di’ak no tuir dalan loos atu bele kontrola ninia individualista. Tanba
ne’e, ema labele halo perfeitu nia-an kuandu lahalo perfeitu mundu ne’ebé nia
hela bá. Tanba ninia dinámika mós, diriji ba mundu.
3.
komprensaun
nu’udar elementu dinámika ema nian
komprensaun halo
uniaun ema ho nia maluk. Ema nia komprensaun la limiti ho fatin no tempu. Maibé
nia iha uniaun ne’ebé rezolve tempu no fatin. Nia bele komprende ninia
orijinidade, respeitu ninia família no konxiénte ba ninia jerasaun. Ida ne’e
nu’udar aspeitu ema nia uniaun atu rezolve tempu. Nia mós bele rezolve fatin liuhosi
uniaun ho mundu.
Hosi ninia
komprensaun, nia to’o ba transedénsia, ne’ebé halo prefeitu nia-an tuir
ezijénsia trasendentál. Transedénsia iha ne’e katak ema bele liu fali nia-an,
atu rezolve ninia kondisaun no situasaun, tanba nia ema ne’ebé buka no buka
nafatin. Sentidu trasendensia tuir mai mak fó-an totalmente ba Maromak. Uniaun
ida ne’e akontese tanba ema simu no fó sentidu. Tanba ema fó sentidu ba buat
sira ne’ebé iha nia-an no iha nia sorin-sorin ho nia funsaun tomak. Razaun mak
ema labele iha se laiha mundu.
4.
Vontade ka hakarak
nu’udar elementu dinámika ema nian
Vontade iha
sentidu rua: (1) sentidu hakarak; (2) kapasidade atu hakarak no forsa atu
hakarak. Privadu ema sai ida ho ninia vontade. Ema sai ida ho nia-an tanba
ninia komprensaun ba nia-an. Maibé komprensaun ne’e aspeitu ida de’it. Atu sai
kompletu ema tenke sai ida ho ninia vontade. Ho ninia komprensaun nia hasoru
nia-an rasik. Ho ninia vontade nia hakuak nia-an rasik. Nia komprende no
hakarak nia-an, ida ne’e mak uniaun iha ema nia-an.
5.
Sensibilidade ka
sabedoria nu’udar elementu dinámika ema nian
Ko’alia kona-ba
sensibilidade ka sabedouria, iha nota rua ne’ebé importante atu hakle’an: (1)
Ema dinámika katak ema bele moris. Moris la’ós de’it biolojikamente maibé
umanamente. Ema, ita labele hanoin katak nia laiha esperansa. Nia nafatin
espera no hein. (2) Forma dinámika labele haree hanesan buat ida ne’ebé ses ka hosik
hosi privadu ema nian. Ezemplu motivasaun ka prazer ne’ebé mosu iha ema nia-an hosi
ema nia-an duni no la ses hosi nia-an.
6.
Joga nu’udar
atividade dinámika ema nian
Jogu ka halimar nia sentidu sentrál mak (hakarak)
liberdade, tanba fó libertasaun no hamosu libertasaun. Haree to’ok ba
preokupasaun ema nian iha atividade oin-oin ne’ebé mosu, iha ne’ebá mosu tanba
ema nia hakarak duni la’o tuir buat ruma ne’ebé nia hakarak, no iha ne’e halo
atividade sai ‘media’ ida. Sentidu katak atividade ne’e la’ós ema nia vontade nu’udar atividade ida, maibé
tanba atividade nia objetivu, tanba nia hakarak ne’ebé forte. Tanba ne’e, iha
kondisaun ne’e hatudu katak ema nega nia-an hodi no hosi ninia hakarak ne’ebé
forte ne’e. Ne’e la’ós jogu ida. Maibé iha jogu ema la hakarak atu hamosu
hakarak ne’ebé forte, la hakarak buat ida ne’ebé sai ka ses hosi ninia
preokupasaun. Iha ne’ebá ema hakarak nia atividade ne’e rasik, ida ne’e mak fó
ksolok. Ezemplu, labarik sira ne’ebé tebe bola, sira só hakarak de’it ka
presiza de’it mak halimar. Lakon no manan la’ós problema ba sira. Haree mós
labarik sira ne’ebé halai no halimar iha udan laran, iha ne’ebá sira hatudu sira-nia
hakarak atu halimar ho atividade ne’ebé sira iha. Ema la mesak de’it atu livre hosi
hakarak ne’ebé forte. Nia tenke halivre-an. Tanba ne’e jogu ka halimar mak fó
libertasaun, katak liberta hosi hakarak ne’ebé forte, hosi objetivu ne’ebé ses
ka dook hosi atividade ne’e rasik. Rezultadu mak liberdade. Iha jogu ne’ebé
puru ka moos, ema tenke sente livre ka independente.
Maibé hanoin mós katak liberdade ne’e la absolutu. Ema só
livre bainhira nia halo livre-an. Iha momentu moris nian, ema hetan ameasa
“monu”, nia bele lakon ninia liberdade. Halo livre-an ne’e servisu ne’ebé
todan, tanba ema nafatin buka hakarak ne’ebé forte (lakohi lakon). Esforsu ne’e
bele tohar, no nafatin iha tendensia atu tohar. Ezemplu, ema bele “hetan
babeur” hosi sensu ne’ebé la kohi atu simu no la kohi atu rekoñese ninia
buat-lokon maski realidade nia lakon duni. Tan ne’e nia rezultadu mak nia sai
nervozu ho nia-an, kolega no mundu. Kuandu ema livre iha jogu, nia hetan nia-an
ho dalan ne’ebé normál. Katak ema nia presiza tuir duni ninia kodratu. Ho
liafuan seluk katak, iha jogu nia laran, ema esperiénsia nia-an totalmente
tanba la hafahe ho nesesidade ida ne’e ka ida ne’ebá. Ne’e hatudu katak nia sai
nia-an.
Pergunta atu
deskuti
- Saida no sé mak
ema?
- Fó took ita-nia
komprensaun kona-ba ema dinámika?
Comments
Post a Comment